topholder
 
 
| Home | Historie | Vlootlijst | Modelbouw | Diversen | Anekdotes | Videos | Links | Gastenboek | Contact |
round
  content_top


Door Sjirk Dijkstra
Mijn kennismaking met Reederij Goedkoop
Hoe het begon
Het duurde het toch nog enige tijd alvorens het moment was aangebroken dat ik daadwerkelijk aan de slag kon. Ondertussen had ik enige ervaring op het water opgedaan bij een andere firma en eindelijk op  24 februari 1958 mocht ik mij melden op kantoor aan de Ruyterkade 44. Ik kwam in dienst als 2e knecht en zoals gebruikelijk mocht ik mij de eerste dagen verdienstelijk maken in het magazijn. Dit magazijn was gevestigd op de begane grond van het kantoor aan de Ruyterkade.

De magazijnmeeste was destijds Arie de Leur, een aardig en innemend mens die veel geduld had met nieuwe mannetjes zoals ik.

De werkzaamheden.
Het werk bestond voornamelijk uit schoonmaakwerk en het klaarmaken van bestellingen voor de verschillende boten. 
Ook als de boten hun materiaal kwamen afhalen konden zij best even een hulpje gebruiken om de spullen naar boord te krijgen. Als één van de boten  een nieuwe sleper nodig had moest deze in z´n volle lengte dwars over de Ruyterkade worden gesleept naar de boot die aan een der steigers lag tegenover het kantoor. Tijdens dat overslepen moest het verkeer daarvoor worden stilgelegd. Ook het assisteren bij het splitsen van gebroken slepers en materiaal voor de bokken behoorde tot de werkzaamheden.

Mijn eerste boot
Na enige tijd mocht ik eindelijk mijn eerste schreden zetten  aan boord van de Jan Dzn Goedkoop, ook  wel genoemd de  `Ouwe Jan`.

De ´Ouwe Jan´ was oorspronkelijk een boot die voer met een bemanning van vier man. Dit waren: schipper, machinist,  stoker en dekknecht. Maar, indien voorradig, werd dit soort boten extra bemand met zo´n nieuw aangenomen dekknechtje die toch overkompleet was. Velen zijn dan ook hun loopbaan begonnen op dit soort boten.
De bemanning destijds bestond uit Piet Visser Sr. als schipper, Piet Visser Jr. als dekknecht. De ´meester ´was destijds E. van  Kinsbergen. De naam van de stoker is mij ontschoten.

De werktijden in 1958:
De diensttijd  op de zogenaamde dagboten was van maandag tot en met zaterdag en de werktijden waren van 08.30 uur tot  17.00 uur en op zaterdag waren de vaste werktijden van 08.30 uur tot 14.00 uur. Voor wachten op orders werd tot 17.15 uur en zaterdags tot 14.15 uur geen overwerk betaald.  De tweede knecht werd geacht eerder aan boord te zijn voor het aanmaken van de kachel en het zetten van koffie of thee. 
Naast de hierboven aangegeven werktijden werd er in die tijd veel overwerk gemaakt. Als 2e knecht mocht je op deze boot geen overuren maken maar ik kan mij herinneren dat Piet Visser soms een oogje dichtkneep en met voltallige bemanning het werk ging uitvoeren. Ik vond dat best spannend en de volgende week zat er dan ook ietsje meer in het loonzakje. 
Het loon werd vastgesteld aan de hand van het verwarmd oppervlak van de ketel bij stoomboten en bij de motorboten aan de hand van het aantal PK´s. Als  2e knecht begon ik met een loon van ƒ36,58 per week. Dat was het loon op een stoomboot met een verwarmd oppervlak van 160-185 m2. 
Aan boord van de ´Oude Jan´heb ik een prima tijd gehad. Na enkele weken werd ik overgeplaatst naar de Daniël Goedkoop III.

Tot zover mijn verhaal over mijn eerste begin tijd bij Reederij Goedkoop.
Sjirk Dijkstra

spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer
 
 

Copyright www.reederijgebrgoedkoop.nl - informatie R.X. O'Bryan en H. Windhorst