topholder
 
 
| Home | Historie | Vlootlijst | Modelbouw | Diversen | Anekdotes | Videos | Links | Gastenboek | Contact |
round
rubriek image
  content_top
Vlootlijst Stoomboten
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail

Noord Holland
1861 t/m 1867
mede-eig. G. Schalk.
L.
B.
D.
25 npk.
1867 verkocht.

Oosterdok - type raderboot
1862 t/m 1889
1862 gebouwd bij Kloos Alblasserdam.
1-5-1862 in dienst.
L: 16.30
B: 3.86
D: 2.15
Machine 2 middeldruk stoommachines met
oscillerende cylinders.
Een stoomketel met 2 vuurhaarden en koperen vlampijpen.
Geleverd door D.Chirstie & Zn. te Delfshaven.
150 ipk.
1889 verkocht aan Dordrecht.

Noord Holland I
1866 t/m 1904
1866 gebouwd bij Kloos Alblasserdam.
L: 23.70
B: 4.68
D:2.38
Stoommachine Ch. Marchellis gebouwd in Luik - Belgie.
Machine lage druk stoommachine diagonaal systeem.
Ketel type kofferketel met een stoomdruk van 20lbs/per vierkante inch.
250 ipk.
1904 verkocht voor sloop.

Noord Holland II
1866 t/m 1919
1866 gebouwd bij Kloos Alblasserdam.
L. 23.70
B. 4.68
D. 2.38
Stoommachine indentiek aan de "NH 1"
250 ipk
1877 nieuwe stoommachine geplaatst.
1919 verkocht voor sloop, doorverkocht aan Zweden en verbouwd tot trawler.
1919 vertrokken met een lichter.
Verdere bijzonderheden onbekend.

Noord Holland III
1866 t/m 1895
1866 gebouwd bij Kloos Alblasserdam.
L. 23.70
B. 4.68
D. 2.38
Stoommachine indentiek aan de "NH 1 & NH 2"
250 ipk.
1895 verkocht.

Noord Holland IV - ex Dirksland
1867 t/m 1875
1862 gebouwd voor de Dirklandse Stoomboot Mij.
1867 aangekocht,herdoopt in "Noord Holland 4".
L.
B.
D.
150 ipk
1875 verkocht aan H. Lee & Sons te Velzen.

Noord Holland V - ex Medusa
1867 t/m 1871
1867 aangekocht van Heukelom te Doorneburg a/d Waal.
1867 herdoopt in "Noord Holland 5"
L.
B.
D.
20 npk
1871 verkocht aan Kali & Blokland te Sliedrecht.

Onrust I
1868 aangekocht van Hugenholtz & Berghuis.
L.
B.
D.
6 npk
1872 verkocht.

Noord Holland VI
1869 t/m 1907
1869 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L. 25
B. 5.24
D. 2.30
De stoommachine is gebouwd bij P. van Vlissingen &
Dudok van Heel. (het latere Werkspoor)
250 ipk.
1907 verkocht voor sloop.

Noord Holland VII
1869 t/m 1912
1869 gebouwd bij Werf t'Kromhout onder bouw nr.9.
Zomer 1869 in dienst.
L. 25.00
B. 5.24
D. 2.30
Stoommachine Verticaal Compound.
Twee Coffin ketels.
De stoommachine is gebouwd bij P. van Vlissingen &
Dudok van Heel.(het latere Werkspoor)
250 ipk.
1905.verbouwd en nieuwe ketel geplaatst type Scots.
1912. nieuwe stoommachine geplaatst & verbouwd herdoopt in "Henriette S.M".(zie ook Henriette S.M.)

Overijssel - type raderboot
1870 t/m 1885
1870 gebouwd bij Werf t'Kromhout onder bouw nr. 34.
L. 22.95
B. 5.10
D. 2.25
250 ipk.
1885 verkocht aan Ph. Lenting te Amsterdam herdoopt in Albatros.

Onrust II
1872 t/m 1878
1872 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L.
B.
D.
80 ipk.
1878 verkocht aan Kroes & Co te Harlingen.

Sophie
1875 t/m 1890
1875 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L.
B.
D.
80 ipk.
1890 verkocht aan H. Jaski te Amsterdam.

Noord Holland IV- No II
1875 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L.
B.
D.
30 npk.
1883 verkocht aan Frankrijk.

Maria
1875 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L.
B.
D.
6 npk.
18.. verkocht.

Betsy
1876 t/m 1905
1876 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
L. 17.18
B. 4.05
D. 1.26
80 ipk.
1905 verbouwd en herdoopt in "Willemina Goedkoop no 1".
(zie "Willemina no 1")

Anna
1878 t/m 1904
1878 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
1878 in dienst.
L. 14.50
B. 3.24
D. 1,96
Stoommachine Stork Hengelo.
90 ipk.
1904 verkocht.

Marie
1879 t/m 1887
1879 gebouwd bij Werf t'Kromhout.
1881 verlengd bij Werf t'Kromhout.
L. 28.30
B. 5.30
D. 2.95
Stoommachine Verticaal Compound.
Twee ketels.
50 npk.
Geen succes voor werkzaamheden buiten de Rijnvaart.
1887 verkocht.

Vooruitgang
1881 t/m 1892
1881 gebouwd bij Wilton te Delfshaven.
1881 aangekocht van de Graaf te Kralingen.
L.
B.
D.
Stoommachine Stork Hengelo.
16 npk.
1892 verkocht.

Jan Goedkoop Dzn. I - ex Pietje Elizabeth
1902 t/m 1904
1895 gebouwd bij P.Smit te Rotterdam i.o.v.
Sliedrechtse stoomboot Mij. te Sliedrecht.
31-5-1902 aangekocht door Jan Jr.voor Fl.14.600.
1902 herdoopt in "Jan Dzn no.1" dit ternagedachtenis
aan zijn overl. vader Jan Goedkoop Dzn.
L.
B.
D.
300 ipk.
1904 verkocht aan de Goudkust in Afrika.

Holland
1902 t/m 1920
Gebouwd 1867 in Belgie.
In charter gevaren van 1896 t/m 1902.
1902 aangekocht van Fa. H. Suyver samen,
met de "Haarlem & t'Zand".
L. 27.00
B. 4.92
H. 3.00
Stoommachine: Triple Expancie.
Cyl. 335x620-slag 450 m/m.
1904 nieuwe ketel, gebouwd door H.& J. Suyver.
Lang 3000 m/m, middellijn 2440 m/m.
2 vuren.
8 atm.
Verw. opperv. 55 /m2.
Handstuurmachine.
250 ipk.
1920 verbouwd door H.& J. Suyver.
Herdoopt "Willemina Goedkoop no. 2".
( zie ook "Willemina no 2")

Haarlem
Gebouwd 1856.
60 npk.
L.
B.
D.
In chartergevaren van 1896 t/m 1902.
1902 aangekocht van Fa. H. Suyver Amsterdam samen m.d. "Holland en t'Zand".
1902 verkocht voor sloop.

t'Zand
Gebouwd 1856.
60 npk.
L.
B.
D.
In chartergevaren van 1896 t/m 1902.
1902 aangekocht van Fa. H. Suyver samen m.d. "Holland & Haarlem".
1902 verkocht voor sloop.

Daniel Goedkoop I
1903 t/m 1907
Gebouwd 1903 bij Werf t'Kromhout.
Bouw no. 40.
L. 25.00
B. 4.85
D. 3.00
Stoommachine no.24 Triple Expancie 3 cilinder Stork.
Ketel 90 M2. verwarmend oppervlak.
Stoomspanning 10 atm.
Later masten verwijderd (veel ongemak bij werkzaanheden)
300 ipk.
1907 verkocht aan Braila Roemenie a.d.(Zwarte Zee)

Antoinette W. Goedkoop I
1905 t/m 1937
1905 gebouwd door D. Goedkoop Jr., Werf t'Kromhout.
Bouw Nr.470
L. 19.48
B. 4.27
Dg. 1,85
Stoommachine: 2 cilinder Diagonaal Compound met oppervl. condensatie.
Cyl. 250 m/m x 500 m/m, slag 300 m/m,180 omw.
Gebouwd door D.Goedkoop Jr.
Ketel: lang 2600 m/m, middellijn 2400 m/m.
1 vuur.
9 atm.
Verw. oppervlak 50 /m2.
Gebouwd door D.Goedkoop Jr.
Handstuurmachine
150 ipk.
Voorzien van een 10 duims duplex pomp
1924 Stuurwiel verplaatst van achter naar voor de schoorsteen
1954 Stoommachine verwijderd,voorzien van een Dieselmotor
1984/1992 Nieuwe motor geplaatst
5 cilinder Bolnes type L5 nr.2047 uit 1962
250 pk bij 430 rpm, kortstondig vermogen 300pk bij 475 rpm.
Keerkoppeling Brevo 1:1 uit 1962
Schroef 4 blads 1.15 mtr.
De huidige motor is er in gezet toen zij voor de firma van den Ende werkte dus ergens tussen 1984 en 1992.
Toen is ook de beting iets naar achter geplaatst dit omdat de fundatie van de beting in de weg zat voor de koppeling en motor..
De beting zit met knieen aan de fundatie van de giek vast.
Toen men deze constructie bedacht heeft men de fundatie door getrokken en zo doende dus een giekje kunnen plaatsen.
Bij van den Ende deed zij ook dienst als bergings vaartuig en het slepen van de bok. Zodoende was dit giekje erg handig voor het verzetten van pompen en draden die voor de berging nodig waren.
Naams geschiedenis.
1905 Antoinette W Goedkoop/ Gebr Goedkoop, Amsterdam
16-08-1937 Antoinette W.Goedkoop/T.G.Janse, Amsterdam
01-06-1938 Antoinette W.Goedkoop/L.P.Hofman, Amsterdam
21-10-1938 Hendrika Aaltje/J.H.Leeman, Amsterdam
07-12-1948 Hendrik Aaltje/J.H.Leeman, Amsterdam
02-05-1950 Phoenix/J.H.Leeman, Rotterdam
01-03-1954 Thakha/B.Verloop, Amsterdam
24-05-1956 Berkel/W.de Jonge, Rotterdam
12-09-1959 Betsy/J.van Dijke, Dordrecht
02-01-1968 Betsy/J.C.van Staveren, Leimuiden
25-09-1969 Marga (3)/L.Broer, Rotterdam
27-05-1970 Noordster/B.Langius, IJmuiden
21-02-1972 Noordster/V.O.F. Van Pelt & Schreyer, Rotterdam
20-09-1984 Assistent V/Beheersmij.van den Ende H20 BV., Dordrecht
?-?-1992 Assistent V/D.van der Kamp Shipsales, Hellevoetsluis
13-03-1995 Assistent II/D.U.C.Diving B.V., Urk
11-07-1996 De Maurice (1)/H.J.van Dijk, Kamperveen
1997 – heden  m.slb Brutus 2  / Marcel Goddijn , Den Helder

Willemina Goedkoop I - ex Betsy
1905 t/m 1915
Gebouwd 1876 bij Werf t'Kromhout als "Betsy".
1905 herdoopt in "Willemina no.1".
L. 17,18
B. 4.05
D. 1.26
90 ipk.
1915 verkocht aan Friesland.

Avontuur - ex Henri II - ex Carbulo I
1906 t/m 1906
Gebouwd 1896 bij A. v Duijvendijk te Papendrecht.
In opdracht van F.A. v Duynen te Dordrecht.
L. 17.18
B. 4.05
D. 1.26
27.84 ton
Stoommachine 2 cilinder Diagonaal Compound,
van de Fa. Huiskens & v Dijk te Dordrecht.
16 epk.
1906 aangekocht van de s'Gravenhaagsche Stoombootdienst als Carbulo 1
herdoopt in "Avontuur".
1906 verkocht aan J.H. Witling te Amsterdam.

Jan Goedkoop Dzn. II
1907 t/m 1961
Gebouwd 1907 door D. Goedkoop Jr., Werf t'Kromhout.
Bouw no 496.
L. 26.40
B. 5.80
H. 3.00
Stoommachine: gebouwd bij Werkspoor.
Verticaal Compound met oppervlak condensatie 2cilinder.
Cyl. 370x740 m/m, slag 600 m/m.
Ketel: gebouwd bij Werkspoor.
Lang 3200 m/m, middellijn 3500 m/m.
2 vuren.
8 atm.
Verw. oppervl. 130 /m2.
400 ipk.
Voorzien van stoommachine.
1934 verbouwd naar 750 ipk met kortestraalbuis.
1948 nieuwe ketel geplaatst.
1961 verkocht voor sloop aan Frank Rijsdijk, Hendrik Ido Ambacht.

Daniel Goedkoop II
1909 t/m 1944 ?
Gebouwd 1909 door D. Goedkoop Jr., Werf t'Kromhout.
L. 21.00
B. 4.80
H. 2.40
Stoommachine: Verticaal Compound met opp. condensatie.
Gebouwd bij Werf Hubertina, Haarlem.
Cyl. 300 m/m x600 m/m.
Ketel gebouwd door Werf Hubertina.
Lang 2900 m/m, middellijn 2700 m/m.
2 vuren.
8 atm.
Verw. oppervl. 70 /m2.
Handstuurmachine.
200 ipk.
1944 inbeslaggenomen.
Afgevoerd naar Baltic (Oostzee) via Delfzijl en Duitsland.
Na de oorlog niets meer vernomen van deze sleepboot.
In de duitse archieven geen info over deze boot te vinden.
Vermoedelijk in de Oostzee gezonken.

Pieter Goedkoop Dzn.
1911 t/m 1962
1911 gebouwd door D. Goedkoop Jr., bij Werf t'Kromhout.
Bouw no 629.
L. 27.50
B. 6.40
D. 3.20
54 brt
Stoommachine: Verticaal Compound,
2 cilinder met oppervlak condensatie.
Gebouwd door Werkspoor, cyl. 370X740 m/m, slag 600 m/m.
Ketel: Scots gebouwd door Werkspoor.
Lang 3200 m/m-middellijn 3900 m/m.
3 gegolfde vuren.
8 atm.
Verw. oppvl. 163/m2.
Voorzien van stoomstuurmachine.
500 ipk.
1934 verbouwd naar 750 ipk.
Mei 1941 inbeslaggenomen door bezetters afgevoerd naar Gotenhafen Danzig,
samen met de"Maria Henriette & Anna Cornelia".
Werkzaam geweest in Gdansk en Gotenhafen.
1945 teruggevonden in Kiel als Pieter.
1946 na reparatie weer in de vaart gebracht.
1-4-1962 verkocht voor sloop aan Fa. de Boer - Slooten te Wormer.

Henriette S.M. Goedkoop I - ex Noord Holland VII
1912 t/m 1955.
Gebouwd 1869 als "Noord Holland 7".
Door D.Goedkoop Jr. Werf t'Kromhout.
Bouw no. 9.
Machine: gebouwd door v.d. Maaden.
L. 25.00
B. 5.24
D. 2.30
H. 2.80
1904 Stoommachine verbouwd door D.Goedkoop Jr.
Compound met injectie condensatie.
Cyl. 350x650 m/m, slag 450 m/m.
1904 nieuwe ketel geplaatst.
Gebouwd door D. Goedkoop Jr.
Ketel: lengte 2900 m/m, middellijn 3200 m/m.
Verw. opp 100 /m2.
2 vuren.
8 atm.
250 ipk.
1912 vermogen verhoogt naar 400 ipk.
1925 verbouwd & nieuwe ketel geplaatst.
1937 nieuwe ketel geplaatst.
Nov.1955 verkocht voor sloop aan Lekkerkerk

Heijme Goedkoop I
1913 t/m 1938
Gebouwd 1913 bij de Arnhemsche Stoomsleephelling Mij.
Bouw no 134.
L. 24.50
B. 5.80
D. 3.00
Stoommachine: Bouw no. 288.
Type Morison Verticaal Compound 2 cilinder,
met oppervlak condensatie.
Cyl. 14 1/2"x29" slag 18", 150 omw.
Ketel: Bouw no. 297.
Vuurtype recht, lang 3200, middellijn 3300 m/m.
2 vuren.
Verw. oppervlak 110 /m2.
8 atm.
375 ipk.
Voorzien van stoomstuurmachine.
Schroefmiddellijn 2.25
1938 verkocht aan scheepsmakelaardij Jac. Pierot te Rotterdam.
Na reparatie in Zaltbommel,verkocht aan de K.N.S.M.
Herdoopt in "Lijster".
1940/1941 in beslaggenomen door de bezetters.
1945 na reparatie weer in de vaart bij de K.N.S.M.
8-12-1956 verkocht voor sloop.

Elizabeth Goedkoop
1914 t/m 1963
Gebouwd 1914 bij Werf "Vredenhof"van Wed. J.L. Ceuvel.
L. 30.00
B. 6.40
B. 7.00 over berghout.
D. 3.36
D voor. 2.00
D achter. 2.80 incl.hak 3.50
62 ton
550 ipk.
Stoomachine: Compound met oppervlak condensatie.
Cyl.425 x 850 m/m, slag 600 m/m - 125 omw. 450/550 ipk.
Ketel: lang 3250 m/m, middellijn 4000 m/m.
Verw. oppervlak 163/m2.
8 1/2 atm.
3 gegolfde vuren.
Beide gebouwd bij de Alblasserdamsche Machine Fabriek.
Voorzien van stoomstuurmachine.
Schroef 4 bl. sabel 2750 x 2650.
1940 in dienst van de Kon. Marine.
14-5- 1940 door bemanning tot zinken gebracht in vissershaven IJm.
Juli 1940 door bezetters gelicht en gerepareerd.
Tot 8-5-1945 als "BS XIII" in Duitse dienst gevaren.
Na reparatie weer in de vaart gebracht.
1963 verkocht voor sloop aan Bruinisse.

Willemina Goedkoop II - ex Holland
1920 t/m 1927
Gebouwd 1867 in Belgie.
1902 aangekocht van H.Suyver te A'dam als "Holland".
L. 27.06
B. 4.92
D. 3.00
Stoomachine Triple Expansie Compound 2 cilinder.
Ketel gebouwd door H. & J. Suyver 1904.
2 vuren.
Verw. opperv. 55 /m2.
8 atm.
Hand stuurmachine.
250 ipk.
Tot 1919 als "Holland" gevaren.
1919 verbouwd door H.& J. Suyver, herdoopt "Willemina no.2".
1919 kapt. G. van Dijk.
1927 voor sloop verkocht.

Annie Goedkoop I - ex Vlieland
1921 t/m 1927
Gebouwd 1921 als "Vlieland" bij Scheepswerf
Marckmann & Faassen machinefabriek & scheepsbouw te Kralingscheveer.
L.20.25
B. 4.80
D. 2.22
53 BRT
Stoommachine Triple Expancie 3 cilinder.
200 ipk.
1921- Vlieland, Gebr. H&S te Rotterdam.
1922 aangekocht door Reederij Gebr. Goedkoop en Herdoopt in "Annie no.1".
27-10-1927 verkocht voor f 34.000 aan N.V. Sleepboot Mij. "Beverwijk",
voor werkzaamheden t.b.v. aanemingsmij v. Hattum, Herdoopt in "Beverwijk 23".
1953 aangekocht Steenkolen Handelsvereeniging NV te Rotterdam, herdoopt in Erin III.
195? ombouw tot motor sleepboot, 1x5 cil. Bolnes 250 apk.
1984 aangekocht door W.D. Eerland te Lekkerkerk, herdoopt in Lekstroom VIII.
1985 aangekocht door C.T.W. Loog te Rotterdam, herdoopt in Oberon.
1991 aangekocht door G. de Wolf te Amsterdam, geen naamswijziging.
1991 aangekocht door G. Schram te Amsterdam, geen naamswijziging.
2008 gesloopt bij scheepssloperij G.J. Treffers te Haarlem.

Ika Goedkoop I - ex Avantie
1926 t/m 1948
Gebouwd 1897 als "Avantie" voor de Ned. Douane
bij Scheepswerf Marckman & Faassen te Kralingscheveer.
L. 24.50
B. 5.11
D. 3.00
23 ton.
Stoommachine Compound 2 cilinder.
350 ipk.
1926 aangekocht v.d. Ned. Douane herdoopt in "Ika no.1".
1926 nieuwe ketel & stoommachine geplaatst.
17-9-1944 inbeslaggenomen door bezetters.
1948 verkocht voor sloop.

Willemina Goedkoop III - ex San Antonio
1927 t/m 1960
Gebouwd 1925 als "San Antonio" bij Scheepswerf "De Nijs"
v/h Firma P. Hoebee te Dordrecht.
L. 27.32
B. 5.77
D. 2.00
350 ipk.
1927 aangekocht te Dordrecht en herdoopt in "Willemina no.3".
1944 door de bezetters in beslaggenomen ,
afgevoerd naar Baltic in de Oostzee.
Mei 1945 te Kopenhagen terug gevonden na reparatie weer in de vaartgebracht.
1945 voorzien van kimkielen.
April 1960 verkocht voor sloop aan Fa. Boer Slooten te Wormer.

Anna Cornelia Goedkoop
1928 t/m 1966
1928 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te A'dam bouw no 192.
Afleveringsdatum 17-6-1928.
Stoommachine & Ketel zijn geleverd en ingebouwd door de
Arnhemsche Stoomsleephelling .
L. 31.00
B. 7.13
D. 3.80
D.voor. 2.10
D.achter. 310
Stoommachine Verticaal Compound bouw no 391.
Ketel Morison 3 vuren bouw no 429.
Verw. oppervlak 200 m2.
Schroefmiddellijn 3.00.
800 ipk.
9-5-1941 door de bezetters inbeslaggenomen afgevoerd naar Gdynia Gotenhafen.
1945 terug gevonden in Kiel.
Na reparatie weer in de vaart gebracht.
11-7-1966 verkocht voor sloop aan Frank Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht.

Annie Goedkoop II
1929 t/m 1967
1929 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te A'dam bouw no 200.
L.26.90
B. 6.20
D. 3.20
D.voor. 2.12
D.achter. 2.65
48.790 ton.
Verwarmend oppervlak 136/m2.
Stoommachine & Ketel geleverd en ingebouwd door de
Arnhemsche Stoomsleephelling.
Stoommachine Verticaal Compound bouw no 400.
Ketel Morison 2 vuren bouw no 447.
Verw. oppervlak 124 m2
Kort Dussenschroef met straalbuis middellijn 2.40.gebouwd bij Koopmans Dordrecht.
500 ipk.
14-5-1940 samen met de "Elizabeth"door de bemanning tot zinken gebracht,
in de vissershaven IJmuiden.
Juli 1940 door bezetters gelicht, en inbeslaggenomen.
Herstelt en ingebruikgenomen bij het Bergungsschiffe Verband.
16-3-1945 te Niewediep gezonken na aanvaring.
Door de Kon. marine 26-10 gelicht,en op 29-10-1946 naar A'dam gebracht.
1947 na reparatie weer in de vaart gebracht.
1960 verbouwd o.a. nieuw dekhuis - nieuw stuurhuis -
korte straalbuis om de schroef - en de ketel van de "Jan Dzn".
25-5-1967 verkocht voor sloop aan Fa. Goslar te Amsterdam.

Maria Henriette Goedkoop
1928 t/m 1966
1928 gebouwd bij de Arnhemsche Stoomsleephelling bouw no 240.
L. 31.00
B. 7.13
D. 3.80
D. voor 2.10
D. achter 3.10
58 ton.
StoommachineVerticaal Compound 3 cilinder bouw no 401.
Ketel Morison 3 vuren bouw no 449.
Verw. oppervlak 223 m2.
850 ipk.
Schroefmiddellijn 3.00
9-5-1941 door de bezetters inbeslaggenomen,afgevoerd naar Gdynia Gotenhafen.
Juli 1945 teruggevonden te Kiel, na reparatie weer in de vaart gebracht.
11-7-1966 verkocht voor sloop aan Frank Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht.

Antoinette W. Goedkoop II
1939 t/m 1944
1939 gebouwd bij de Arnhemsche Stoomsleephelling bouw no 270.
Afleveringdatum 11-5-1939.
L. 28.61
B. 6.80
D. 3.40
Stoommachine Verticaal Compound 3 cilinder bouw no 427.
Ketel Morison 3 vuren bouw no 486.
Verw. oppervlak 163 m2.
750 ipk.
Voorzien van sloep over bakboord.
1940 in dienst van de Kon. Marine als "BS VII"
1940 door bezetters in beslaggenomen.
22-11-1941 voorsteven verhoogd en in Duitsedienst gesteld.
8-8-1944 ten zuiden Scheveningen gekapseisd en gezonken"tijdens poging Duits
schip vlot tetrekken".

President Roosevelt
1946 t/m 1966
1941 opdracht tot bouw (bouw verlaat vanwege de oorlog).
1945 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. bouw no 328.
13-2-1946 tewatergelaten door drijvende bok,samen met de "Winston Churchill".
Stoommachine & Ketel geleverd/ingebouwd Arnhemsche Stoomsleephelling.
L. 28.61
B. 6.80
D. 3.40
Stoommachine Verticaal Compound 2 cilinder bouw no 440.
Ketel Morison 3 vuren bouw no 502.
Verw. oppervlak 163 m2.
750 ipk
April 1966 verkocht aan Fincosit S.P.A.b te Genua.
Herdoopt in Levanto.
1971 nog steeds in bedrijf.(inmiddels gesloopt).

Winston Churchill
1946 t/m 1965
1941 opdracht tot bouw (bouw verlaat vanwege de oorlog).
1945 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. bouw no 329.
13-2-1946 tewatergelaten door drijvende bok,samen met de "President Roosevelt".
Augustus 1946 in dienst.
Stoommachine & Ketel geleverd/ingebouwd Arnhemsche Stoomsleephelling.
L. 28.61
B. 6.80
D. 3.40
125 brt.
Stoommachine Verticaal Compound 2 cilinder bouw no 439.
Ketel Morison 3 vuren bouw no 501.
Verw. oppervlak 163 m2.
750 ipk.
Voorzien van sloep over bakboord, deze is na +/- 2 jaar later weer verwijderd.
1965 verkocht aan W.Muller Terneuzen.
1967 verbouwd tot motorboot & herdoopt in "Zeeland" 1145 apk.
1-1-1991 verkocht aan de Unie van Redding & Sleepdienst te Antwerpen.
1-3-1991 verkocht aan H.C. Nobel te Nieuw Beyerland.
30-11-1991 verkocht aan Fa. Kleinsma & Zn. te Maasbracht.
Herdoopt in Roel Sr.& omgebouwd als duwboot.
7-3-1997 gesloopt bij Heuvelman Staal BV s'Gravendeel

Dieuwertje Goedkoop I
1947 t/m 1964
1947 gebouwd bij de Arnhemsche Stoomsleephelling, casco uit 1927.
(dit tervervanging van de "Daniel no 2")
L. 19.37
B. 4.84
D. 2.14
250 ipk
25-8-1964 verkocht voor sloop aan Fa. Boer Slooten te Wormer.

Daniel Goedkoop III - ex Hermann Kirsch
1951 t/m 1966
1935 gebouwd als "Herman Kirsch" bij Werf H.C. Kien te Hamburg (als zeewaardige haven sleepboot).
In opdracht van Stettiner Portland Zement Fabrik, tot 1947 voor deze eigenaar gevaren.
Eigenaar 1947 / 1951 J.C.S.
L. 28.00
B. 6.80
D. 3.50
D. voor 2.20
550 ipk.
52 brt
Stoommachine 2 cilinder Kichn.
1951 aangekocht van Scheepvaartbedrijf Walcheren als "Hermann Kirsch".
1951 verbouwt en herdoopt in "Daniel".
Juni 1965 opgelegd.
April 1966 verkocht aan Fincosit S.P.A. te Genua.
Herdoopt in "Alassio"
1971 nog in de vaart (inmiddels gesloopt).

Catharina E. Goedkoop - ex Moerdyk
1954 t/m 1964
1930 gebouwd als "Moerdijk" bij Werf de Merwede te Hardinxveld.
In opdracht van A. Volker te Sliedrecht.
L. 25.97
B. 5.96
D. 2.60
D. voor 1.80
Stoommachine Triple Expancie 3 cilinder.
400 ipk.
1954 aangekocht van A. Volker Sliedrecht, herdoopt in "Catharina E.".
7-4-1964 verkocht voor sloop aan Fa. Boer Slooten te Wormer.

Wouter Goedkoop Dzn. - ex Yselmeer
1954 t/m 1964
1926 gebouwd als IJselmeer bij Werf de Hoop Lobith.
In opdrach van A. Volker te Sliedrecht.
L. 25.97
B. 5.96
D. 2.60
D. voor 1.80
Stoomachine Triple Expancie 3 cilinder.
400 ipk.
1954 aan gekocht van A.Volker Sliedrecht herdoopt in "Wouter".
17-4-1963 verkocht voor sloop aan Fa. Boer Slooten te Wormer.

spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer
 
 

Copyright www.reederijgebrgoedkoop.nl - informatie R.X. O'Bryan en H. Windhorst